کنسول بازی پلی استیشن ویتا

پردازنده اصلی:   پردازنده چهارهسته‌ای ARM Cortex-A9 MPCore
پردازنده گرافیکی:   پردازنده چهارهسته‌ای PowerVR SGX543MP4 با 128 مگابایت VRAM
حافظه‌ی رم:    512 مگابایت
حافظه‌ی ذخیره‌سازی:    1 گیگابایت
درایو نوری :   کارتریج UMD، حافظه‌ی فلش
باتری:     2200 میلی‌آمپر ساعت
اندازه صفحه‌نمایش:  5 اینچ از نوع اولد
شناسه محصول: 3953 دسته:
برند: sony

کنسول بازی پلی استیشن ویتا

کنسول‌های دستی به طور کلی طرفداران بسیار زیادی دارند. شرکت سونی نیز سابقه بسیار خوبی در این زمینه با دستگاه‌های PSP داشت. کنسول‌های PSP توانستند بسیار خوب عمل کنند و فروش خیلی خوبی داشتند.

از طرفی کاتالوگ بازی این دستگاه‌ها نیز بسیار گسترده بود و باعث شد این دستگاه‌ها در زمان خوب طرفداران زیادی داشته باشند. کنسول‌های PSP مدل‌های مختلفی داشته و هر مدل نسبت به قبل پیشرفت داشت. سونی نیز تمام تلاش خود را کرد تا نهایت خلاقیت را در این دستگاه‌ها به کار بگیرد.

اولین کنسول دستی پلی‌استیشن یا همان PSP در سال ۲۰۰۴ عرضه شد. پس از آن این دستگاه‌ها به مدت ۱۰ سال حضور تولید شده و نزدیک به ۸۰ میلیون عدد از آن‌ها نیز به فروش رسیده بود. کنسول PSP تنها یک دستگاه برای بازی نبود. بلکه توانایی انجام کارهای مثل اجرای فیلم و موسیقی را نیز داشت. به همین دلیل سونی تلاش کرد تا با ساخت دستگاه بعدی تمامی این موارد را بهتر کند. اینجا بود که کنسول پلی‌استیشن ویتا (PS Vita) خلق شد.

کنسول پلی‌استیشن ویتا در سال ۲۰۱۱ عرضه شد. این کنسول توانست تا سال ۲۰۱۹ تولید آن ادامه داشت. این دستگاه در مدت حضور خود توانست فروش نزدیک به ۱۵ میلیون عدد فروش داشته باشد. این رقم نسبت به موفقیت بسیار زیاد PSP بسیار کم است. با این حال به نوبه خود عملکرد مناسبی است. پلی‌استیشن ویتا در برهه زمانی خاصی معرفی شد. جایی که موبایل‌های هوشمند شروع به پیشرفت کرده و کل بازار دستگاه‌های همراه را به دست گرفتند.

کنسول بازی پلی استیشن ویتا

آیا کنسول بازی ویتا ارزش خرید دارد؟

کنسول ویتا در اصل نسل بعدی کنسول‌های PSP سونی بود. این دستگاه به نوعی توانایی اجرای عناوین پلی‌استیشن ۱،۲ و حتی ۳ را نیز داشت. با این حال سونی عناوین انحصاری زیادی را نیز برای ویتا عرضه کرد. برای مثال برای کنسول ویتا یک بازی از مجموعه آنچارتد (Uncharted) به نام گلدن ابیس (Golden Abyss) وجود دارد که داستان آن به طور کلی از عناوین اصلی آنچارتد جدا است.

سونی تلاش زیادی کرد تا ویتا موفق عمل کند. مشکل زمان عرضه آن بود. در زمانی که اپل و سامسونگ گوشی‌های موبایل با قدرت سخت افزاری بالا عرضه می‌کردند، سونی تصمیم گرفت کنسول دستی خود را عرضه کند. بحث اینجا بود که ویتا کاربرد انحصاری گیمینگ و کمی هم فیلم و موسیقی داشت. این در صورتی بود که گوشی‌های موبایل توانایی کارهای بسیار زیادی داشتند. از این رو به نوعی ویتا نتوانست جایگاه حقیقی خود را پیدا کند. نکته جالب اینجاست که اگر سونی تصمیم به یک دستگاه مثل ویتا الان بگیرد، قطعاً با واکنش بسیار مثبتی از سمت طرفداران روبرو خواهد شد.

کنسول بازی پلی استیشن ویتا

ویژگی‌های ظاهری و سخت افزاری

کنسول ویتا شباهت‌های بسیار زیادی با PSP داشت. با این حال در بسیاری از زمینه‌ها بهتر بود. ویتا دارای دو عدد جوی استیک (به جای یک عدد در PSP) و اندازه بزرگ‌تر بود. همینطور اینکه این دستگاه دارای ۲ عدد دوربین بود. چیزی که اصلاً از یک دستگاه گیمینگ انتظار نمی‌رود داشته باشد. نکته جالب بعدی اینجاست که سونی واقعاً ویتا را بیش از حد با امکانات عرضه کرد. برای مثال صفحه نمایش این دستگاه اولد (OLED) است. این در صورتی است که نسخه اولد نینتندو سوییچ سال گذشته عرضه شد!

در پشت دستگاه نیز یک تاچپد وجود دارد تا از آن در بازی‌ها استفاده شود. ویتا دارای سنسور حرکتی و البته جک ۳.۵ میلی‌متری صدا است. صفحه نمایش پلی‌استیشن ویتا یک صفحه ۵ اینچی اولد با رزولوشن ۹۶۰ در ۵۴۴ است. از طرفی این صفحه نمایش لمسی هم هست. رزولوشن دستگاه با توجه به قدرت سخت افزاری ویتا کاملاً منطقی است. به همین دلیل تجربه عناوین بازی روی این بازی با نرخ فریم خوبی بوده و آزار دهنده نیست.

پردازنده اصلی ویتا یک پردازنده ۴ هسته‌ای با ۵۱۲ مگابایت رم بود. این میزان رم برای سال ۲۰۱۱ منطقی به نظر می‌رسد. نکته جالب پردازنده گرافیکی جدای این دستگاه با ۱۲۸ مگابایت رم بود. چیزی که باعث شد عملکرد این دستگاه حتی تا الان نیز خوب باشد. دوربین‌های دستگاه چیزی نیستند که از آن بتوان تعریف کرد. با این حال وجود آن‌ها در ویتا جالب است. از طرفی دستگاه پر از سنسورهای مختلف بوده تا تجربه یک بازی در آن بسیار خاص باشد. باتری این دستگاه نیز ۲۲۱۰ میلی‌آمپر ظرفیت داشت.

مدل‌های مختلف پلی‌استیشن ویتا

پلی‌استیشن ویتا یک مدل اسلیم (Slim) دارد. این مدل اسلیم در سال ۲۰۱۴ عرضه شد. اسلیم تفاوت چندانی با ویتای اصلی نداشته و تنها از لحاظ ارگونومی و طراحی بهتر شده است. با این حال ظرفیت باتری آن کمتر شد که باعث شد برخی از طرفداران به این موضوع اعتراض کنند. مدل اسلیم از لحاظ طراحی نسبت به نسخه اصلی بهتر بود. ارگونومی در این مدل بیشتر رعایت شده و از طرفی سونی حافظه داخلی کمی بیشتر در آن قرار داد.

هر دو مدل ویتا دارای ویژگی‌های مشترک بسیار زیادی بوده و تفاوت چندانی میان آن‌ها وجود ندارد. با این حال این نکته لازم به ذکر است که در حال حاضر در بازار بیشتر نسخه اسلیم وجود دارد. همینطور اینکه نسخه اسلیم دارای رنگ‌های متنوعی است و طراحی بهتری دارد. مشکل اصلی هر دو دستگاه حافظه داخلی بسیار کم آن‌ها بود. چیزی که باعث شد کاربران مجبور به خرید کارت حافظه جانبی شوند.

قسمت جالب ماجرا این است که کارت‌های حافظه ویتا انحصاری این دستگاه بوده و قیمت بسیار بالایی دارد. البته سونی پس از مدتی در بسته بندی دستگاه یک حافظه ۸ گیگابایتی قرار داد تا در زمان شروع کاربران مشکلی نداشته باشند.

دیدگاه‌ها

هنوز هیچ دیدگاهی وجود ندارد.

اولین کسی باشید که برای “کنسول بازی پلی استیشن ویتا” دیدگاه می‌گذارید;

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

قیمت
طراحی ظاهری
وزن
مشخصات فنی

تمام مشخصات

وزن

260گرم

ابعاد

15 × 84 × 184 میلی‌‌متر

پردازشگر CPU

پردازنده چهارهسته‌ای ARM Cortex-A9 MPCore

پردازشگر گرافیک GPU

پردازنده چهارهسته‌ای PowerVR SGX543MP4 با 128 مگابایت VRAM

سال ساخت

2011

هارد دیسک

ندارد

شبکه بی سیم Wi-Fi

دارد

پورت شبکه Ethernet

ندارد

درایو نوری

کارتریج UMD، حافظه‌ی فلش

برند

sony

رنگ

ابی , سفید , مشکی

حافظه

512 مگابایت RAM و 128 مگابایت VRAM

پشتیبانی از

بازی های منتخب پی‌اس‌پی، پی‌اس 2، پلی استیشن 1، نئو جئو و پی سی انجین